Räätälöityä palvelua Atria-Tekniikan tarpeisiin
Vuorenmaa Yhtiöiden ja Atria-Tekniikan yhteistyö on käynnistynyt jo 1980-luvulla, mutta yhteistyön systemaattiseen kehittämiseen on panostettu viimeiset 20 vuotta. Vuosien mittaan yhteistyön muodot ovat hioutuneet ja yhteisten onnistumisten kautta kehittämistyötä on jatkuvasti laajennettu moniin eri kohteisiin.
Kuva: Jukka Ala-Välkkilä vastaa Atrian Nurmon tuotantolaitoksen osto- ja varastotoiminnoista.
Atrian Nurmon tehtaalla tuotanto pyörii kahdessa vuorossa ja yöaikaan kolmas vuoro on linjastojen pesua varten. Tästä syystä aikaa huoltotoimenpiteille ei arjessa ole, vaan kaikki huoltotoimenpiteet pyritään tekemään viikonloppuisin. Tämä haastaa myös varaosatoimittajat, mutta Atrian tarpeisiin räätälöidyn palvelun ansiosta Vuorenmaa pystyy toimittamaan tarvittavat varaosat kunnossapidon käyttöön myös viikonloppuisin.
”Olemme todella tyytyväisiä Vuorenmaan tavoitettavuuteen ja palvelualttiuteen sekä siihen, että yrityksellä on laaja valikoima meidän tarvitsemia tuotteita omassa varastossa nopeita toimituksia varten,” sanoo Jukka Ala-Välkkilä, joka vastaa Atria-Tekniikan osto- ja varastotoiminnoista.
Ala-Välkkilä on työskennellyt Atrian eri yksiköiden palveluksessa jo yli 20 vuoden ajan. Alkujaan hän tuli yhtiöön kesätöihin, mutta vuosien varrella hän on nähnyt Atrian toimintaa logistiikan ja varastoinnin näkökulmasta useissa eri toiminnoissa, kuten pakkasvaraston logistiikassa, sekä sisäisen ja ulkoisen tuorelogistiikan suunnittelussa. Yrityksen toiminnan laaja tuntemus on ollut hyödyksi myös nykyisissä tehtävissä.
”Nykyisessä tehtävässäni parasta on hyvä porukka, jolla hommia tehdään. Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa on mukavaa ja jokainen päivä on erilainen ja tarjoaa mahdollisuuden uuden oppimiselle. Globaalit kriisit ovat vaikuttaneet myös kunnossapidon toimintoihin, mutta yhteistyöllä olemme onnistuneet ratkaisemaan tilanteet siten, että tuotanto on pyörinyt eivätkä haasteet ole näkyneet asiakkaiden suuntaan”, Ala-Välkkilä kertoo.
Asiantuntemusta hyödyntäen
Atria arvostaa Vuorenmaan teknisen myynnin asiantuntemusta eri tuoteryhmistä. Esimerkiksi laakerien osalta Atria-Tekniikan kunnossapito asettaa tavoitteet ja Vuorenmaan asiantuntijat kertovat, millaisilla teknisillä ratkaisuilla tavoitteeseen päästään. Tämä on todettu toimivaksi useaan kertaan, kun vaativan tuotantoympäristön takia on esimerkiksi korvattu osia laitteissa, jotka on toimitettu alun perin sellaisilla teknisillä ratkaisuilla, jotka eivät kestä riittävän pitkään.
”Haettaessa näille osille pitempää vaihtoväliä olemme voineet hyödyntää Vuorenmaan asiantuntijoiden teknistä ammattitaitoa ja osat on korvattu pilottikohteeseen. Normaali käytäntö on, että muutokset testataan ensin pilottikohteessa ja kun toiminta on varmistettu ja tavoitteeseen päästy, niin sen jälkeen vaihdetaan kaikki muutkin vastaavat osat”, kuvailee Ala-Välkkilä käytännön toimintamallia.
Kehittämisestä kustannussäästöjä
Jukka Ala-Välkkilä kertoo, että Atria-Tekniikka parantaa toimintojaan myös vastuullisuuden näkökulmasta.
”Vastuullisuus näkyy kunnossapidon toiminnoissa siten, että nykyisin korjataan ja huolletaan entistä enemmän laitteita, mm. sähkömoottoreiden kohdalla pyritään aina tutkimaan korjaamisen mahdollisuus suoran uusimisen sijaan, myös isommat vaihteet kunnostetaan, mikäli mahdollista ja taloudellisesti järkevää, lisäksi tehdään paljon automaatiopuolen kunnostuksia. Kemikaalien vähentämiseksi tehdään töitä, sillä se on tärkeää myös elintarviketurvallisuuden näkökulmasta”, Ala-Välkkilä luettelee.
Kaikki tämä vaatii tiivistä yhteistyötä myös komponenttitoimittajien kanssa ja Ala-Välkkilä näkee yhteistyön kasvattamisen ja kehittämisen mahdollisuuksia runsaasti. Atrian ja Vuorenmaan välillä tiivistä yhteistyötä tehdään säännöllisten seurantapalaverien välilläkin, ja parhaillaan tarkastellaan mahdollisuuksia Vuorenmaan palveluiden lisäämistä mukaan yhteistyöhön.
Teknisten parannusten myötä saadaan myös kustannussäästöjä.
”Yhteistyössä Vuorenmaan kanssa on toteutettu koulutusta Feston pneumatiikkalaitteista ja sen myötä vanhentuneita laitteita on alettu vaihtamaan uudempiin versioihin tuotannon määräämään tahtiin”, Ala-Välkkilä kertoo konkreettisena esimerkkinä.
Yhteistyön monipuoliset muodot käyvät esiin, kun hän kertoo siitä, kuinka he voivat tilata osia antamalla mallin tuotteesta, mutta esimerkiksi malli- tai mittakuvia ei ole saatavilla. Vuorenmaan asiantuntijat löytävät ratkaisut näissäkin tilanteissa, ja asiakas on jälleen palveltu loppuun saakka.
Artikkelin kuva: Taneli Hiekka