Artikkelit

Moderni varastonhallinta mahdollistaa nopeat toimitukset

Kirjoittanut Vuorenmaa Yhtiöt | Jun 25, 2024 6:42:32 AM

Vuorenmaan moderni varastonhallinta mahdollistaa nopeat ja varmat toimitukset asiakkaalle. Suurin osa Vuorenmaan tavaravirrasta kulkee keskusvaraston kautta, josta tuotteet jatkavat matkaansa suoraan asiakkaille tai Vuorenmaan seitsemälle omalle toimipisteelle.

”Kun myyjä tekee jossain toimipisteessämme tilauksen ja valitsee keskusvaraston, niin yhdellä klikkauksella tiedot ilmestyvät saman tien keskusvaraston työjonoon. Jokaisella kuudella varastotyöntekijällä on omat työpisteet ja laitteet lähetysten hallintaan, mikä mahdollistaa useiden toimitusten samanaikaisen käsittelyn”, kuvailee Vuorenmaan hankintajohtaja Pekka Hangasluoma. 

Yrityksen nykyaikainen keskusvarasto ja logistiikan keskus toimii Lapualla. Moderni varastonhallinta takaa sen, että tuotteet lähtevät hyllyiltä eteenpäin lähtökohtaisesti samana päivänä, kun tilaus on tehty.

 

Sähköinen työjono mahdollistaa sujuvan toimitusketjun

Kun tilaus on tullut keskusvaraston työjonoon, varastotyöntekijät alkavat kerätä tuotteita varastolta. Laaja yhteistyö eri kuljetusliikkeiden kanssa mahdollistaa nopeat toimitusajat ja lähetysten noudon myös myöhään iltapäivästä.

”Varastotyöntekijä lähettää tilauksen tietokoneen työjonosta keräilykapulaan, joka voi olla esimerkiksi tabletti tai puhelin, ja lähtee päätteen kanssa keräämään tuotteita. Hän palaa sitten omalle pisteelleen ja pakkaa ja punnitsee tuotteet. Lähetysasiakirjat tulostuvat automaattisesti. Samalla rahtiliikkeelle lähtee sähköinen sanoma lähetyksestä”, Hangasluoma kuvailee prosessia.

 

Noin 70 lähetystä päivittäin

Hangasluoman mukaan nykyaikaisella varastonhallinnalla on iso merkitys suuressa tavaravirrassa. Keskusvarastolta lähtee päivittäin noin 70 lähetystä. Aikaisemmin keräilylistat tulostettiin, kun nykyään kaikki toimii sähköisestä työjonosta. Se vahvistaa myös asiakaslupausta: tavaroiden toimittamista nopeassa aikataulussa.

”Moderni järjestelmä on nopeuttanut lähetysten käsittelyä merkittävästi. Kaikki asiakirjat, lähetteet ja rahtikirjat liikkuvat sähköisessä muodossa, kun aiemmin ne on kirjoitettu käsin”, hän huomauttaa.

Pitkän, 78 vuoden, historian aikana Vuorenmaa on paitsi laajentunut, myös logistiikka ja varastonhallinta ovat kehittyneet merkittävästi. Nykyinen järjestelmä on otettu käyttöön Vuorenmaalla vuonna 2015, ja varastonhallinnan ja logistiikan toimintatapoja on vuosien aikana kehitetty jatkuvasti. Tulevaisuudessa varastonhallintaa voidaan kehittää myös automaation ja tekoälyn avulla.

”Varastonhallinta kehittyy jatkuvasti. Tulevaisuudessa varastoja varmasti automatisoidaan enemmän. Olemme puhuneet myös tekoälystä ja miettineet sitä mahdollisuutena erilaisiin toimintoihin. Varmasti jossain vaiheessa se tulee käyttöön meilläkin”, Hangasluoma sanoo.