Referenssit

Kustannussäästöjä ennakoivalla kunnossapidolla

Kirjoittanut Vuorenmaa Yhtiöt | Nov 12, 2025 12:01:09 PM

Vaasan seudulla toimiva alueellinen jätehuoltoyhtiö Stormossen on ottanut askeleen kohti ennakoivaa kunnossapitoa. Kesäkuussa jätteenkäsittelylaitoksen esikäsittelylaitokselle asennettiin ensimmäiset Schaeffler OPTIME -älyanturit suurimpiin moottoreihin. Asennuksen jälkeen jo tunnin kuluttua anturit alkoivat lähettämään keräämäänsä dataa käyttäjän sovellukseen.

Raja-arvot asennetaan automaattisesti

Älyantureiden käyttöönotto on tehty helpoksi. OPTIME-anturit ovat ensin oppimisjaksolla kuukauden, jonka aikana kertyneen datan avulla anturi säätää itse automaattisesti normaalin käynnin raja-arvot. Tämän jälkeen anturointi tekee säännöllisiä mittauksia neljä kertaa vuorokaudessa, jonka jälkeen siitä syntyvää dataa voi seurata mobiilisovelluksella.

”Edelleen odotetaan ensimmäistä hälytystä. Nyt valvonnassa olevat moottorit on asennettu vuosien 2005–2006 aikana, joten antureiden hankinta maksaa itsensä takaisin, jos tällä päästään etukäteen varautumaan tulossa tulevaan vaurioon”, toteaa kunnossapitopäällikkö Thomas Kalander Stormossenilta.

Kuva: Optime-älyanturit kirjataan suoraan sovellukseen, jossa niiden keräämää dataa voi kätevästi seurata reaaliaikaisesti.

Datan analysointi tapahtuu Schaefflerin OPTIME-pilvipalvelussa, joten omaa kunnonvalvontadatan analysointiin erikoistunutta henkilöä ei tarvita yrityksessä.

Erityisen tyytyväinen Thomas on siihen, ettei turhia hälytyksiä ole tullut yhtäkään. Hän pohtii, mikäli laitteisto tekisi aiheettomia hälytyksiä, niin se voisi alkaa turhauttamaan käyttäjää, jolloin todelliseen hätään ei välttämättä tarttuisikaan riittävällä aktiivisuudella.

Kuvassa vasemmalta: Thomas Kalander Stormossenilta, Aleksi Uusi-Jaakkola Vuorenmaalta ja Jaakko Manninen Schaefflerilta tyytyväisinä onnistuneen automaattivoitelijoiden asennuksen jälkeen. 

Schaefflerin OPTIME -kunnonvalvontajärjestelmän käyttöönottoon kuuluu kattavat tukipalvelut. Käyttöönottoa olivat tekemässä Jaakko Manninen Schaeffleriltä yhdessä Vuorenmaan Aleksi Uusi-Jaakkolan ja Jukka Myllymäen kanssa. Stormossen sai yhdellä käyntikerralla avun asennukseen sekä kattavan opastuksen laitteiston käyttöön. Tuki on myös jatkuvasti puhelinsoiton tai käynnin päässä. Thomas arvostaakin Vuorenmaan paikallista läsnäoloa Vaasassa.

Automaattivoitelijat helpottavat arkea

Samalla käynnillä kesäkuussa asennettiin kuusi automaattivoitelijaa ja kokemukset niiden toiminnasta ovat pelkästään positiivisia. Myös automaattivoitelijoita pystytään seuraamaan samalla kännykkäsovelluksella. Moottorille voidaan asentaa pelkkä voitelujärjestelmä, vaikka käytössä ei olisikaan älyanturia.

Kuva: Automaattivoitelijat kirjataan suoraan sovellukseen, jossa niiden toimintaa voi kätevästi seurata.

Muutos aiempaan on merkittävä, sillä aiemmin Stormossenilla ei ole ollut käytössä aktiivista etäluettavaa kunnonvalvontajärjestelmää, joten valvontaa on hoidettu ihmisvoimin korvakuulolla, ja sähkömoottoreiden ja laakerointien voitelu on tehty satunnaisesti manuaalisella rasvaprässillä huoltojen yhteydessä. Siitä syystä viat ovat tulleet ilmi vasta kun tuotanto ei enää toimi.

”Muutos aiempaan on merkittävä. Järjestelmän ansiosta huoltoihin on nyt mahdollista varautua ennakolta ja oikeat resurssit on mahdollista varata valmiiksi”, sanoo Thomas.

Hyvät kokemukset innostavat

Vuonna 1989 käyttöön otetulla esikäsittelylaitoksella moottoreita on yli 100 kappaletta, ja nyt antureita on asennettuna vain muutamaan moottoriin. Kunnonvalvontajärjestelmän laajentamisen suunnittelu on jo käynnissä.

”On mielenkiintoista ensin kerätä kokemusta, kuinka kunnonvalvonta toimii, ja kun siihen pystyy luottamaan niin silloin on tarkoitus laajentaa muihin kohteisiin”, Thomas sanoo.

Kuitenkin jo ensimmäisessä palaverissa asennuksen jälkeen Thomas oli vakuuttunut anturoinnista, ja näillä näkymin seuraavat OPTIME-älyanturit asennetaan vaihdelaatikkoihin. OPTIME-järjestelmää onkin todella helppo laajentaa, sillä olemassa olevaan verkkoon pystytään lisäämään runsaasti antureita ja voitelijoita. Järjestelmän laajentuessa on tarkoitus kouluttaa koko huoltotiimi Schaefflerin OPTIME-kunnonvalvontajärjestelmän käyttäjiksi.

Kuva: Thomas Kalander Stormossenilta (vas.) ja Jukka Myllymäki Vuorenmaalta ovat tehneet yhteistyötä pitkään.

Käyttöönottoprojektin eteenpäin viemisessä on auttanut pitkä ja luottamuksellinen suhde Vuorenmaan ja Stormossenin välillä. Thomas toteaa, että itselle uuteen asiaan helpompi lähteä mukaan tutun kumppanin kanssa.

”Kun Vuorenmaalta kysyy, niin tulee oikea tuote eikä minun ostajana tarvitse itse tietää kaikkea. Perämerkintöjen tulkinta, käyttötarkoituksen varmistaminen ja asiantuntemus, siihen voi aina luottaa”, hän tiivistää.