Sähkömoottoreiden vaihto uuteen ja energiatehokkaampaan malliin tulee ajankohtaiseksi usein viimeistään siinä vaiheessa, kun vanha moottori tulee käyttöikänsä päähän. Sähkömoottoreiden energiatehokkuutta ja hyötysuhdeluokkaa kannattaa kuitenkin tarkastella myös muulloin, sillä hyötysuhdeluokan päivitys korkeampaan voi tuoda etenkin isoissa, paljon käytössä olevissa moottoreissa mittavia vuosittaisia säästöjä.
Vuonna 2023 voimaan tullut uusi EU-sääntely ohjaa yrityksiä käyttämään energiatehokkaampia moottoreita ja siten säästämään energiakuluissa. Määräykset koskevat kaikkia uusia pienjännitemoottoreita, ja esimerkiksi uusien 75–200 kilowatin pienjännitemoottoreiden tulee olla IE4-hyötysuhdeluokkaa. Vaikka vanhoja moottoreita ei tarvitse lähteä päivittämään uusiin, kannattaa myös niiden kustannuksia ja energiankulutusta seurata ja pohtia uusimista.
"Uusien IE-luokitusten mukaiset moottorit saattavat olla hankintahinnaltaan hieman vanhaa tekniikkaa kalliimpia, mutta takaisinmaksuaika on verrattain lyhyt. Noin 97 prosenttia moottorin koko elinkaarikustannuksista tulee niiden käytöstä, kun taas hankintahinta on vain noin kahden prosentin luokkaa. Myös valtaosa teollisuuden energiakäytöstä tulee sähkömoottoreista. Eli pidemmällä aikavälillä ja etenkin nykyisillä sähkö- ja energiahinnoilla korkeamman hyötysuhdeluokan moottori tulee huomattavasti edullisemmaksi", kuvailee tuoteryhmäpäällikkö Tuukka Tikkala.
Energiatehokkaammat moottorit ovat käyttöiältään pidempiä ja lämmöntuotto saadaan paremmin käännettyä energiaksi. Esimerkiksi 30 kilowatin moottori voisi vuositasolla säästää 5000 kWh.
Vuorenmaa tarjoaa moottoreiden jälleenmyyjänä ja maahantuojana kattavaa tuotekorvaavuuspalvelua, jos moottorin uusiminen tai hyötysuhdeluokan tuomien säästöjen pohtiminen on ajankohtaista. Vuorenmaalla on omassa varastossa suuri valikoima moottoreita eri teholuokissa. Oma varasto mahdollistaa lyhyet toimitusajat.
"Kaikki Vuorenmaan varastomoottorit täyttävät voimassa olevat hyötysuhdeluokitukset. Tällä hetkellä on vielä hyvin vaihtoehtoja energialuokitukseen: voidaan ottaa se, mikä on pakollinen tai pykälää parempi. Toki aivan kaikkea ei suoraan varastosta löydy, jos kyseessä on esimerkiksi erikoisempia moottoreita", kertoo sähkömoottoreiden teknisestä myynnistä vastaava Pekka Lounatvuori.
Vuorenmaan korvauspalvelua ovat käyttäneet etenkin tehtaat, joissa on ison kokoluokan moottoreita ja suuria moottorikäyttöjä – ja siten moottoreiden uusiminen tuo suuret vuosittaiset säästöt. Edelleen käytössä on kuitenkin paljon alemman hyötysuhdeluokan moottoreita tai sellaisia, joissa ei ole lainkaan hyötysuhdeluokitusta. Luokitus on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2011 lähtien.
"Kyllä paljon on edelleen käytössä moottoreita, jotka vaatisivat uusintaa tai jotka ovat parikin hyötysuhdeluokitusta jäljessä. Myös näitä vuotta 2011 vanhempia moottoreita voi olla edelleen isoillakin teollisuuden aloilla. Moottorin vaihtaminen yleensä parantaa moottorin hyötysuhdetta, mikä tuo rahallista säästöä sekä säästää energiaa", Lounatvuori muistuttaa.
Ajattelutavan muutosta on kuitenkin jo nähtävillä alalla. Tähän on vaikuttanut ennen kaikkea viime vuosina Suomeakin koetellut energiakriisi.
"Teollisuudessa näkyy jo selkeästi uudentyyppinen ajattelu. Jos ennen mietittiin sitä, mistä saadaan halvimmalla, nykyään koko elinkaarikustannuksia katsotaan paljon pidemmälle. Moni on alkanut pohtia sitä, millaisilla ratkaisuilla voidaan helpottaa tilanteita tulevaisuudessa. Energiantarve ei vähene, vaan päinvastoin maailma sähköistyy koko ajan lisää, ja myös moottoreiden vaatimukset kiristyvät vaiheittain. Myös Vuorenmaa haluaa olla mukana luonnonvarojen ja energian säästämisessä ja omalta osaltaan auttamassa ilmastotalkoissa", Tikkala kuvailee.
Autamme esimerkiksi laskemaan kustannussäästöjä ja arvioimaan, millainen moottori sopisi yrityksesi tarpeisiin.